Page 6 - Enterpress Magazin - 2017. 1.
P. 6
6. oldal 2017. január-február
Karakterek
felhasználása később
Lehetséges természetesen egyszer- egy megjelenő ábrából választhassuk
re több karakterkészletet is tárolni a ki. Hiszen a legtöbben nem tudják fej-
memóriában (nyilván egyszerre csak ből, mi is pl. a 45-ös karakter, a képe
Írta: Bodnár Tamás egy lehet aktív), és közülük kiválaszta- sokkal többet mond.
(Szipucsu)
ni mindig az aktuálisat. Az Art Studio
című rajzolóprogram használja is ezt Ezeket a módosításokat természete-
A demokazettán lévő karakterdefiniá- a lehetőséget. sen azóta el is végeztük a karakter-
ló programnak van egy nagy hiányos- definiáló programban.
sága. Ha több karaktert is át akarunk A karakterdefiniáló programot kibő-
szerkeszteni, egyesével le kell másol- víthetjük most már a töltés-mentés A módosított változat letölthető az
ni a képernyőről a SET CHARACTER funkciójával. Ha már belenyúlunk a ep128.hu oldalról. Az Util program-
után álló számokat egy papírlapra (a programba, érdemes néhány más ap- csokorban a CHR2012 programot
demokazetta idejében emulátor még róságot is kényelmesebbé tenni ben- kell keresnünk (http://ep128.hu/
nem volt), onnan újra bepötyögni. ne, például hogy a karaktereket ne Ep_Util/Util.htm).
Röviden: nincs lehetőség elmenteni a a kódjukkal kelljen megadni, hanem
definiált karaktereket. Pedig ez köny-
nyen megoldható lenne.
A program eleve is a memóriában
vizslatja a karakterek alakját, onnan
kimásolja szerkesztésre, utasításunkra
át is írja. Ennyivel az átírt adatokat el is
menthetné. Ha pedig később folytat-
ni akarjuk a munkát, visszatölthetnénk
az átrajzolt karaktereket. A karakter-
készlet mentése megoldható úgy is,
hogy SPEEK-kel kiolvassuk a memó-
riából a számokat és azokat mentjük
el, ez azonban lassú. Érdemesebb a
következő programot használni:
1 ALLOCATE 9
2 CODE
MENT=HEX$(„3E,01,01,80,04”
3 CODE =HEX$(„EB,F7,08,C9”)
4 LET FONT=(SPEEK(255,16372)+
SPEEK(255,16373)*256)-1152 BASIC karaktertervező program, néhány érdekes funkciója:
5 OPEN #1:”CHRSET.BIN”
ACCESS OUTPUT NEXT - a szerkesztendő karakter kiválasztása (a program indítása után ebben a mód-
6 CALL USR(MENT,FONT) ban vagyunk).
7 CLOSE #1 RECALL - ha kiválasztjuk a szerkesztendő karaktert, annak képe nem másolódik be a
munkaterületre. Ezzel a funkcióval tetszőleges karakter képét rámásolhatjuk.
A karakterkészlet visszatöltése ha- DEFINE - ha elkészült a karakterrel, ezzel a funkcióval definiálhatjuk át a karaktert.
sonló, csak a 3-as sorba 08 helyett FILE - karakterkészlet mentése-betöltése. Különlegesség, hogy BASIC programként
06 kell, az 5-ös sorba pedig OUTPUT betölthető programlistát is menthetünk szöveges állományba! Betöltéskor, a file-ki-
helyett INPUT. Ezzel a trükkel betölt- választáskor használja a FILE-bővítést, ha van a rendszerben.
hető a gépi kódú játékprogramok ka- INVERT - karakter képének invertálása.
rakterkészlete is, ha azt külön fájlban HORIZONTAL - a karakter képének tükrözése vízszintes tengelyre.
tárolják. VERTICAL - a karakter képének tükrözése függőleges tengelyre.