Page 13 - Enterpress Magazin - 2021. 4-6.
P. 13

2021. július – december                                                                         13. oldal



        megfelelő sebességgel élvezhetjük. Az átírás leginkább ar-
        ról szólt, hogy az egyetlen sorba zsúfolt utasításokat szét
        kellett szedni több sorra. Ezen kívül leginkább a különbö-
        ző (többnyire soronként változó) videolapok megnyitása
        és a színezés vett igénybe némi időt.

        A  legmeglepőbb,  hogy  C16-os  játékokkal  is  játszhatunk
        már kedvenc gépünkön. A két gép gépi kódja teljesen
        más, így kissé meglepő, hogy Gecót még ez sem riasz-
        totta el. Írt egy programot REXX-ben (ez egy magas szintű
        programozási nyelv), amely beolvassa a C16-os program
        disassemblált listáját, majd az utasításokat átalakítja az ál-
        tala elképzelt Z80 utasításkombinációkra. Ez önmagában
        egy MOS 6502 vagy MOS 8501 utasításkonvertáló, ami
        persze még nem old meg mindent. A MOS 6502 / 8501
        többek között másképp kezeli a carry-t kivonásnál, mint a
        Z80 (pont fordítva), és ha a carrytől függő utasítás pár uta-
        sítással a kivonás után van, azt az utasításkonvertáló már
        nem veszi észre, ezt manuálisan kell javítani. A BIT utasí-
        tásra sincs általános konverzió. Konvertálás során nagyon  Povi a logikai jellegű játékokat kedveli, főleg ilyeneket írt
        sok helyen át kell írni a kódot, egyrészt, hogy megfelelő  át Spectrumról, és két demót is: Flappy Bird, Mona Lisa
        sebességgel fusson, másrészt a C16 hangchipje másként  demo, 0intro demo, Speccies 1-2, Yanga, Alter Ego, A

        működik, mint a Dave, és a grafikus módjai is teljesen  World of One-Way.
        mások.
        Így most már Enterprise-on a C16-os Fire Ant és Rescue  Kiss Laci jóvoltából basic programok is készültek gépünk-
        from Zylon című játékokkal is játszhatunk. Utóbbi játékba  hoz, nagyrészt szöveges kalandjátékok, de kiszámolhatjuk
        a Dave hangchip képességeit jobban kihasználó zenék is  két tetszőleges város távolságát is, vagy éppen a tic-tac-
        kerültek. Mindkét játékban egy kis labirintusrendszerben  toe (amőbaszerű játék) rejtelmeiben is elmélyedhetünk.
        kell kószálunk, előbbi játékban egy hangyával, utóbbiban  Új programok:  Városok, Beacon Adventure, Escape
        egy léghajóval.                                       from Atlantis, Four Mile Island, The Lost City, Noughts
                                                              and Crosses, Old West, Pharaoh’s Curse, School’s Out,
        Spectrum 128-ról a  Castlevania is átíratott, Geco bele-  Space Mines, Tik-Tak-To.
        gyömöszölte a memóriába az LPT-vel együtt az egész
        játékot. Öt, játék közbeni dallam helyett más dallamok  Egy ukrán fórumtársunk kezdeményezésére néhány új
        szólnak, és az end sequence (győzelemkor a gratuláció)  CP/M-es játékot sikerült rábírni, hogy IS-DOS alatt is fus-
        hiányzik, de bővített gépen ezek is elérhetők.        son: Pacman, Quatris, Robots, Blocks, Find that Mine,
                                                              Ladder, Mazezam, Gorilla, Hangman, Mini Zork 2. Ezek
        A The Next War azért fontos az Enterprise történetében,  a karakteres képernyőt használják.
        mert Spectrum Nextről lett átírva. A Spectrum Next egy
        eléggé ügyes 8 bites gép, modern technológiával. Van
        hagyományos Spectrum módja is. Viszont képes a Spe-
        ctruménál több grafikus módot is kezelni. A CPU sebes-
        sége állítható, akár 28 MHz-en is ketyeghet. Lehet külön
        layereket használni, ezt használja is a The Next War, a tor-
        nyok egy másik layeren vannak, mint a grafika, melynek
        a felbontása 320x200, 256 színnel. A grafikát tartalmazó
        layer egy karakter-szervezésű grafikus „lap”. 128 16x16
        méretű hardware sprite megjelenítésére képes a gép,
        ezt a The Next War használja is. Minden egyes lövés egy
        sprite, akárcsak a robbanások. Minden egyes földi egység
        1 sprite, a légi egységek közül a helikopter méretűek 4
        sprite-ból (2 maga az egység, 2 az árnyék), az ufók 7 spri-
        te-ból (4 az egység, 3 az árnyék) állnak. DMA-t is tud a
        gép, a digi zenét a játékban DMA-val játsza le.
        Maga a The Next War egy olyan játék, mely hosszú távon
        biztosítja a kikapcsolódást. A képernyő megfelelő részein
        ágyúkat, légvédelmi herkentyűket kell elhelyeznünk, hogy
        az elhaladó ellenség ne érjen el a bázisunkra. A címképer-  Eredeti programot is készített Geco Enterprise-ra, ez az
        nyőn digitalizált zene szól, melyet csak akkor tud végig le-  FT (File Transfer), ami egy kétablakos (kétabrakos, ahogy
        játszani gépünk, ha a memóriabővítéssel nem spórolunk.  a szerző nevezi) fájlkezelő.
        A The Next War leírása magazinunk 18. oldalon található.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18