Page 7 - Enterpress Magazin - 2022. 3-6.
P. 7

2022. május – december                                                                           7. oldal



             PITCH, DURATION, VOLUME, ; (pontosvessző)        de tört értékek is megadhatók. TVC-n bonyolult képlettel
                                                              adható meg a fél hanggal magasabb hangot jelölő szám.
        Az Enterprise sound paraméterei:                      Zene átírásánál gyakorlatilag az EP-s PITCH értékekhez
                                                              hozzá kell rendelni a TVC-s PITCH értékeket, ami nem
         PITCH, DURATION, LEFT, RIGHT, INTERRUPT, SOURCE,     bonyolult, de még egyszerűbb midiben szerkeszteni majd
                      SYNC, ENVELOPE, STYLE                   konvertálni zenét mindkét gépre.
                                                               
        A pitch és a duration a két gépen ugyanazt a hangtulaj-  Burkológörbék (envelope)
        donságot  adja  meg:  pitch  a  hangmagasságot,  duration   Az ENVELOPE NUMBER-t nem ismeri a TVC.
        a hanghosszt. A volume a hangerőt jelöli, ennek EP-n a   
        left és a right felel meg együtt, külön a két csatornára.  Mivel hangpuffer TVC-n gyakorlatilag nincs, a CLEAR
        A ; (pontosvessző) azt jelenti, hogy ne legyen interrupt,  SOUND-nak TVC-n nincs is igazán értelme, bár az utolsó
        ne szakadjon félbe az előző hang, míg az EP-s interrupt  hang tovább szól, miközben már tovább futhat a prog-
        pont ennek az ellenkezője, tehát azt kell külön megad-  ram. Ez megszakítható egy tetszőleges SOUND utasítás-
        ni, ha az előző hangot meg akarjuk szakítani. A source  sal, így a CLEAR SOUND-nak leginkább megfelelő utasítás
        és a sync a több hangcsatorna kezeléséhez kell EP-n, az  TVC-n egy SOUND DURATION 0 lehet.
        envelope-pal burkolót adhatunk meg, melyet előre már  - A SOUND DURATION 0 TVC-n tehát megszakítja az
        definiálnunk kell, a style segítségével pedig torzítások, va-  éppen szóló hangot. Tehát egy SOUND utasítás nem várja
        lamint gyűrűmoduláció és szűrők érhetők el.           meg az előző SOUND lecsengését, hanem megszakítja
                                                              azt. Hogy ne szakítsa meg, pontosvesszőt kell használ-
        DURATION                                              ni, például: SOUND; PITCH 3349,DURATION 25. Így, ha
        A két gépen leginkább hasonlóan paraméterezhető para-  nem adunk meg pontosvesszőt, az olyan, mintha EP-n az
        méter a DURATION. Mindkét gépen 1/50 másodpercben  INTERRUPT paramétert is megadnánk a SOUND-nál.
        adja meg a hang hosszát, így az itt megadott érték elvileg
        ugyanazt jelenti mindkét gépen. TVC-n maximum 255 le-  - A hangerő: TVC-n a VOLUME paraméterrel adható meg
        het az értéke, Enterprise-on több ezer is lehet az értéke,  0 és 15 közötti számmal: 0, ha egyáltalán nincs hang, 15 a
        de erre általában nincs szükség. Viszont a DURATION 1  leghangosabb. Enterprise-on a LEFT és a RIGHT paramé-
        érték TVC-n rövidebb hangot eredményez, mint EP-n, így  terrel adható meg külön-külön a  jobb és a bal csatorna
        több, eltérő hangmagasságú DURATION 1 érték egymás  hangereje, ez 0 és 255 közötti szám lehet.
        után  TVC-n  sajátos  hatású,  amit  viszont  EP-n  nem  tu-
        dunk egykönnyen elérni. Az ilyen rövid hangokból előálló  Ha egyik gépről a másikra átírunk egy basic programot,
        hangzás többek között hangeffektekhez lehet jó TVC-n,  akkor a  hangot legcélszerűbb elölről írni. Zenénél az
        és némileg hasonló hatás is elérhető így, mint Enterpri-  egyes zenei hangoknak megfelelő pitch értékeket kell ki-
        se-on torzításokkal.                                  cserélni (Enterprise-on könnyen kiszámolható, hogy egy
        Fontos  különbség,  hogy  TVC-n  a  DURATION  0  egy  0  adott szám milyen zenei hangot jelöl, míg a TVC gép-
        hosszúságú hangot eredményez, magyarán nem szól  könyvében megtalálhatók az egyes zenei hangokhoz tar-
        semmi. Enterprise-on a DURATION 0 viszont az elérhető  tozó pitch értékek), hangeffekteknél pedig az adott gép
        leghosszabb hangot eredményezi. (Erről már volt szó egy  képességeihez lehet igazítani a hangzást, például EP-re
        2018-es számban, A sound utasítás rejtelmei című cikkso-  átírásnál torzítást, gyűrűmodulációt, sztereó hangot érde-
        rozatunkban.)                                         mes megszólaltatni, TVC-n pedig az egymás utáni rövid
                                                              hangokkal és FOR-NEXT ciklusokkal lehet trükközni. Ha
        PITCH                                                 Enterprise-ról TVC-re kétszólamú zenét írunk át, DURA-
        Mindkét gépen a hangmagasság paraméterezhető vele,  TION 2 értékekkel felváltva meg lehet szólaltatni nagyon
        azonban teljesen máshogy. A legmélyebb elérhető han-  gyorsan egymás után a két szólam hangjait, ami egyet-
        got mindkét gépen a SOUND PITCH 0-val érhetjük el, ami  len csatornán, jellegzetes hangzással játssza a két szóla-
        EP-n mélyebb, mint TVC-n. A legmagasabb hang EP-n  mot egyszerre. Az egyik szólam számára DURATION 1 is
        SOUND PITCH 127, TVC-n pedig SOUND PITCH 4094.  megadható, így sajátosabb lehet a hangzás.
        (TVC-n a 4095 használható szünetnek, ilyenkor egyál-
        talán  nincs  hang.  Enterprise-on  kifejezetten  ilyen  érték  Érdekesség:  A hangmagasság és hanghossz paraméte-
        nincs, bár a 127 és annál valamivel kisebb számok is olyan  rezésére Bruce Tanner alkotta meg a PITCH és DURA-
        magas hangot jelölnek, amit gyakorlatilag nem hallani.)  TION elnevezéseket. Az volt a cél, hogy a basic minél
        Enterprise-on tört PITCH értékek is megadhatók, TVC-n  emberközelibb legyen. Valóban többet mond mindenki-
        nem, de Enterprise-on sem fog minden tizeddel nagyobb  nek ez, mint más gépeken a hangkeltéshez használatos
        szám a nála kisebbnél magasabb hangot adni, sőt a ma-  utasítások paraméterezése: a paramétereket egyszerűen
        gas hangok tartományában több egész érték is ugyanazt  vesszővel kellett elválasztani egymástól a CPC és a C16
        a hangot jelöli EP-n.                                 ill. Plus/4-es gépeken, például SOUND 2,300,50. A spe-
                                                              ctrumos BEEP után is egymás után vesszővel elválasztva
        Enterprise-on a normál C hangnak PITCH 37 felel meg,  adhattuk meg a hanghosszt és a hangmagasságot, míg
        TVC-n 3349. EP-n eggyel növelve a PITCH értéket egy  C64-en  a POKE  utasítással kellett  a zenészeknek zöld
        félhanggal magasabb hangot kapunk minden esetben,  ágra vergődniük.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12