Page 7 - Enterpress Magazin - 2022. 3-6.
P. 7
2022. május – december 7. oldal
PITCH, DURATION, VOLUME, ; (pontosvessző) de tört értékek is megadhatók. TVC-n bonyolult képlettel
adható meg a fél hanggal magasabb hangot jelölő szám.
Az Enterprise sound paraméterei: Zene átírásánál gyakorlatilag az EP-s PITCH értékekhez
hozzá kell rendelni a TVC-s PITCH értékeket, ami nem
PITCH, DURATION, LEFT, RIGHT, INTERRUPT, SOURCE, bonyolult, de még egyszerűbb midiben szerkeszteni majd
SYNC, ENVELOPE, STYLE konvertálni zenét mindkét gépre.
A pitch és a duration a két gépen ugyanazt a hangtulaj- Burkológörbék (envelope)
donságot adja meg: pitch a hangmagasságot, duration Az ENVELOPE NUMBER-t nem ismeri a TVC.
a hanghosszt. A volume a hangerőt jelöli, ennek EP-n a
left és a right felel meg együtt, külön a két csatornára. Mivel hangpuffer TVC-n gyakorlatilag nincs, a CLEAR
A ; (pontosvessző) azt jelenti, hogy ne legyen interrupt, SOUND-nak TVC-n nincs is igazán értelme, bár az utolsó
ne szakadjon félbe az előző hang, míg az EP-s interrupt hang tovább szól, miközben már tovább futhat a prog-
pont ennek az ellenkezője, tehát azt kell külön megad- ram. Ez megszakítható egy tetszőleges SOUND utasítás-
ni, ha az előző hangot meg akarjuk szakítani. A source sal, így a CLEAR SOUND-nak leginkább megfelelő utasítás
és a sync a több hangcsatorna kezeléséhez kell EP-n, az TVC-n egy SOUND DURATION 0 lehet.
envelope-pal burkolót adhatunk meg, melyet előre már - A SOUND DURATION 0 TVC-n tehát megszakítja az
definiálnunk kell, a style segítségével pedig torzítások, va- éppen szóló hangot. Tehát egy SOUND utasítás nem várja
lamint gyűrűmoduláció és szűrők érhetők el. meg az előző SOUND lecsengését, hanem megszakítja
azt. Hogy ne szakítsa meg, pontosvesszőt kell használ-
DURATION ni, például: SOUND; PITCH 3349,DURATION 25. Így, ha
A két gépen leginkább hasonlóan paraméterezhető para- nem adunk meg pontosvesszőt, az olyan, mintha EP-n az
méter a DURATION. Mindkét gépen 1/50 másodpercben INTERRUPT paramétert is megadnánk a SOUND-nál.
adja meg a hang hosszát, így az itt megadott érték elvileg
ugyanazt jelenti mindkét gépen. TVC-n maximum 255 le- - A hangerő: TVC-n a VOLUME paraméterrel adható meg
het az értéke, Enterprise-on több ezer is lehet az értéke, 0 és 15 közötti számmal: 0, ha egyáltalán nincs hang, 15 a
de erre általában nincs szükség. Viszont a DURATION 1 leghangosabb. Enterprise-on a LEFT és a RIGHT paramé-
érték TVC-n rövidebb hangot eredményez, mint EP-n, így terrel adható meg külön-külön a jobb és a bal csatorna
több, eltérő hangmagasságú DURATION 1 érték egymás hangereje, ez 0 és 255 közötti szám lehet.
után TVC-n sajátos hatású, amit viszont EP-n nem tu-
dunk egykönnyen elérni. Az ilyen rövid hangokból előálló Ha egyik gépről a másikra átírunk egy basic programot,
hangzás többek között hangeffektekhez lehet jó TVC-n, akkor a hangot legcélszerűbb elölről írni. Zenénél az
és némileg hasonló hatás is elérhető így, mint Enterpri- egyes zenei hangoknak megfelelő pitch értékeket kell ki-
se-on torzításokkal. cserélni (Enterprise-on könnyen kiszámolható, hogy egy
Fontos különbség, hogy TVC-n a DURATION 0 egy 0 adott szám milyen zenei hangot jelöl, míg a TVC gép-
hosszúságú hangot eredményez, magyarán nem szól könyvében megtalálhatók az egyes zenei hangokhoz tar-
semmi. Enterprise-on a DURATION 0 viszont az elérhető tozó pitch értékek), hangeffekteknél pedig az adott gép
leghosszabb hangot eredményezi. (Erről már volt szó egy képességeihez lehet igazítani a hangzást, például EP-re
2018-es számban, A sound utasítás rejtelmei című cikkso- átírásnál torzítást, gyűrűmodulációt, sztereó hangot érde-
rozatunkban.) mes megszólaltatni, TVC-n pedig az egymás utáni rövid
hangokkal és FOR-NEXT ciklusokkal lehet trükközni. Ha
PITCH Enterprise-ról TVC-re kétszólamú zenét írunk át, DURA-
Mindkét gépen a hangmagasság paraméterezhető vele, TION 2 értékekkel felváltva meg lehet szólaltatni nagyon
azonban teljesen máshogy. A legmélyebb elérhető han- gyorsan egymás után a két szólam hangjait, ami egyet-
got mindkét gépen a SOUND PITCH 0-val érhetjük el, ami len csatornán, jellegzetes hangzással játssza a két szóla-
EP-n mélyebb, mint TVC-n. A legmagasabb hang EP-n mot egyszerre. Az egyik szólam számára DURATION 1 is
SOUND PITCH 127, TVC-n pedig SOUND PITCH 4094. megadható, így sajátosabb lehet a hangzás.
(TVC-n a 4095 használható szünetnek, ilyenkor egyál-
talán nincs hang. Enterprise-on kifejezetten ilyen érték Érdekesség: A hangmagasság és hanghossz paraméte-
nincs, bár a 127 és annál valamivel kisebb számok is olyan rezésére Bruce Tanner alkotta meg a PITCH és DURA-
magas hangot jelölnek, amit gyakorlatilag nem hallani.) TION elnevezéseket. Az volt a cél, hogy a basic minél
Enterprise-on tört PITCH értékek is megadhatók, TVC-n emberközelibb legyen. Valóban többet mond mindenki-
nem, de Enterprise-on sem fog minden tizeddel nagyobb nek ez, mint más gépeken a hangkeltéshez használatos
szám a nála kisebbnél magasabb hangot adni, sőt a ma- utasítások paraméterezése: a paramétereket egyszerűen
gas hangok tartományában több egész érték is ugyanazt vesszővel kellett elválasztani egymástól a CPC és a C16
a hangot jelöli EP-n. ill. Plus/4-es gépeken, például SOUND 2,300,50. A spe-
ctrumos BEEP után is egymás után vesszővel elválasztva
Enterprise-on a normál C hangnak PITCH 37 felel meg, adhattuk meg a hanghosszt és a hangmagasságot, míg
TVC-n 3349. EP-n eggyel növelve a PITCH értéket egy C64-en a POKE utasítással kellett a zenészeknek zöld
félhanggal magasabb hangot kapunk minden esetben, ágra vergődniük.