Page 17 - Enterpress Magazin - 2019. 3-4.
P. 17
2019. május–augusztus 17. oldal
Négyszínű karakteres ben megadva 10), az utolsó szín pedig az 1. szín (bitekben
üzemmódban egy karakte- 01). Ezt a bitsorozatot összeolvasva a következőt kapjuk:
ren belül négy színt is lehet 00111001
használni, egy háttérszínt, Azonban, a kijelzés-
és ezen kívül 3 másik színt. re kerülő bitek sor-
Azonban, míg a jól meg- rendje nem így ge-
szokott, kétszínű karakterek nerálódik, hanem
8 pixel szélesek, addig a az egyes képpon-
négyszínű karakterek csak tok színét megha-
4 pixel szélesek, tehát a tározó bitek kevert
színpompát a felbontás ro- sorrendben vannak, akárcsak a grafikus módoknál. Min-
vására vehetjük igénybe. Az den bitpár kiválaszt egy színt a 0-ás, 1-es, 2-es, 3-as paletta
ilyen karakterek definiálásá- színek közül:
eredeti bitsorrend: b7,b6 b5,b4 b3,b2 b1,b0
módosított bitsorrend: b3,b7 b2,b6 b1,b5 b0,b4
Ez azt jelenti, hogy például a fenti bitsorozat (00111001) bit-
jeinek a sorrendjét meg kell változtatni a következőképpen:
Gyakorlatilag jobbról, a második számjegytől indulva min-
den második számjegyet át kell helyezni az új bitsorozat
jobb oldalára. Ha elértünk bal oldalra a végére, akkor az ere-
deti bitsorozat elejéről, jobbról indulva újra minden kimardt
második számjegyet hozzá kell raknunk az új bitsorozat-
hoz, jobbról balra haladva Így kapjuk az eredet 00111001
bitsorozatból a 01010110 bitsorozatot. Ez utóbbit át kell
váltani kettes számrendszerből tízes számrendszerbe:
1x0 + 2x1 + 4x1 + 8x0 + 16x1 + 32x0 + 64x1 + 128 x0 = 86
hoz tehát nem 8, hanem 4 pixelhez kell megadni az ada- vagy: BIN(01010110) = 86
tokat, viszont pixelenként a színt is meg kell adnunk. Mivel
egy biten csak két színt lehet tárolni (0 a háttérszín és 1 a Így, ha a fenti ábrán látható módon akarjuk beállítani a
tinta színe), a 4 színhez két bit kell. Így egy pixel színét két négy pixel színét egy karaktersorban, akkor a SET CHA-
bit határozza meg, 00 a háttér színe, 01 az első szín, 10 RACTER utasításba 86-ot kell megadni az adott sorhoz.
a második szín és 11 a harmadik szín. Ezek a színek bár-
milyen színek lehetnek, természetesen, ezt a SET PALET- A négyszínű karakteres grafikus mód igen jól használható
TE utasítással tudjuk beállítani. A normál karaktereknél 8 játékprogramokhoz. Ezt a videomódot használja az utób-
pixelt kell megadni soronként, a négyszínű karaktereknél bi években elkészült Bricky Prise, a Treasure Cave, vagy
csak 4 pixelt kell megadni, viszont a színeket két bit tárolja, a Hamika folytatása, az Entersnake is. Négyszínű karak-
ezért mindkét karaktertípusnál ugyanúgy 8 biten tárolható tereket jelenleg Endi Gracha Editorával szerkeszthetünk,
egy karakter egy sora: a mindenki által jól ismert, hagyományos, négyzetrácsos
papíron kívül. Mivel négy pixel szélességben nem igazán
lehet sajnos érdemben rajzolni, leginkább a 2x2 karakter
szélességű elemek mutatnak jól. Karakteres animációt is
használhatunk ebben az üzemmódban, így eléggé látvá-
nyos dolgokat lehetne kihozni belőle még basic-ben írt,
Zzzippel fordított programmal is. Sok lehetőség rejlik eb-
ben az üzemmódban, amiből még nem sokat használ-
tunk ki eddig.
Ha nem az adott karakternek megfelelő üzemmódban
printeljük a karaktert a képernyőre, krixkrax fog megjelen-
ni, ami esetleg nyomokban emlékeztet az eredeti karak-
terre. Hiszen ilyenkor a karakterek pixeleit ill. a színeket
tároló bitek más értelmezést kapnak. Ezért találkozott a
gyanútlan felhasználó is krixkraxokkal a rendszerváltás
környékén, amikor a SET VIDEO MODE és SET VIDEO
COLOR utasításokkal kísérletezett.
A bemutatott példán a karaktersor első pixele hattérszínű
(bitekben megadva 00), a következő pixel a 3. szín (ez bi- A 16 színű és a 256 színű karakteres módokról következő
tekben megadva 11), az azt következő szín a 2. szín (bitek- számunkban lesz szó.