Page 17 - Enterpress Magazin - 2019. 3-4.
P. 17

2019. május–augusztus                                                                           17. oldal



                                   Négyszínű      karakteres  ben megadva 10), az utolsó szín pedig az 1. szín (bitekben
                                   üzemmódban egy karakte-    01). Ezt a bitsorozatot összeolvasva a következőt kapjuk:
                                   ren belül négy színt is lehet                               00111001
                                   használni,  egy  háttérszínt,                               Azonban, a kijelzés-
                                   és ezen kívül 3 másik színt.                                re kerülő bitek sor-
                                   Azonban, míg a jól meg-                                     rendje nem így ge-
                                   szokott, kétszínű karakterek                                nerálódik,  hanem
                                   8 pixel szélesek, addig a                                   az egyes képpon-
                                   négyszínű karakterek csak                                   tok színét megha-
                                   4 pixel szélesek, tehát a                                   tározó bitek kevert
                                   színpompát a felbontás ro-  sorrendben vannak, akárcsak a grafikus módoknál. Min-
                                   vására vehetjük igénybe. Az  den bitpár kiválaszt egy színt a 0-ás, 1-es, 2-es, 3-as paletta
                                   ilyen karakterek definiálásá-  színek közül:

                                                              eredeti bitsorrend: b7,b6   b5,b4   b3,b2   b1,b0
                                                              módosított bitsorrend:  b3,b7   b2,b6   b1,b5   b0,b4

                                                              Ez azt jelenti, hogy például a fenti bitsorozat (00111001) bit-
                                                              jeinek a sorrendjét meg kell változtatni a következőképpen:
                                                              Gyakorlatilag jobbról, a második számjegytől indulva min-
                                                              den második számjegyet át kell helyezni az új bitsorozat
                                                              jobb oldalára. Ha elértünk bal oldalra a végére, akkor az ere-
                                                              deti bitsorozat elejéről, jobbról indulva újra minden kimardt
                                                              második számjegyet hozzá kell raknunk az új bitsorozat-
                                                              hoz, jobbról balra haladva Így kapjuk az eredet 00111001
                                                              bitsorozatból a 01010110 bitsorozatot. Ez utóbbit át kell
                                                              váltani kettes számrendszerből tízes számrendszerbe:

                                                              1x0 + 2x1 + 4x1 + 8x0 + 16x1 + 32x0 + 64x1 + 128 x0 = 86
        hoz tehát nem 8, hanem 4 pixelhez kell megadni az ada-  vagy: BIN(01010110) = 86
        tokat, viszont pixelenként a színt is meg kell adnunk. Mivel
        egy biten csak két színt lehet tárolni (0 a háttérszín és 1 a  Így,  ha a fenti  ábrán  látható módon  akarjuk  beállítani  a
        tinta színe), a 4 színhez két bit kell. Így egy pixel színét két  négy pixel színét egy karaktersorban, akkor a SET CHA-
        bit határozza meg, 00 a háttér színe, 01 az első szín, 10  RACTER utasításba 86-ot kell megadni az adott sorhoz.
        a második szín és 11 a harmadik szín. Ezek a színek bár-
        milyen színek lehetnek, természetesen, ezt a SET PALET-  A négyszínű karakteres grafikus mód igen jól használható
        TE utasítással tudjuk beállítani. A normál karaktereknél 8  játékprogramokhoz. Ezt a videomódot használja az utób-
        pixelt kell megadni soronként, a négyszínű karaktereknél  bi években elkészült Bricky Prise, a Treasure Cave, vagy
        csak 4 pixelt kell megadni, viszont a színeket két bit tárolja,  a Hamika folytatása, az Entersnake is. Négyszínű karak-
        ezért mindkét karaktertípusnál ugyanúgy 8 biten tárolható  tereket jelenleg Endi Gracha Editorával szerkeszthetünk,
        egy karakter egy sora:                                a mindenki által jól ismert, hagyományos, négyzetrácsos
                                                              papíron kívül. Mivel négy pixel szélességben nem igazán
                                                              lehet sajnos érdemben rajzolni, leginkább a 2x2 karakter
                                                              szélességű elemek mutatnak jól. Karakteres animációt is
                                                              használhatunk ebben az üzemmódban, így eléggé látvá-
                                                              nyos dolgokat lehetne kihozni belőle még basic-ben írt,
                                                              Zzzippel fordított programmal is. Sok lehetőség rejlik eb-
                                                              ben az üzemmódban, amiből még nem sokat használ-
                                                              tunk ki eddig.

                                                              Ha nem az adott karakternek megfelelő üzemmódban
                                                              printeljük a karaktert a képernyőre, krixkrax fog megjelen-
                                                              ni, ami esetleg nyomokban emlékeztet az eredeti karak-
                                                              terre. Hiszen ilyenkor a karakterek pixeleit ill. a színeket
                                                              tároló bitek más értelmezést kapnak. Ezért találkozott a
                                                              gyanútlan felhasználó  is krixkraxokkal a rendszerváltás
                                                              környékén, amikor a SET VIDEO MODE és SET VIDEO
                                                              COLOR utasításokkal kísérletezett.
        A bemutatott példán a karaktersor első pixele hattérszínű
        (bitekben megadva 00), a következő pixel a 3. szín (ez bi-  A 16 színű és a 256 színű karakteres módokról következő
        tekben megadva 11), az azt következő szín a 2. szín (bitek-  számunkban lesz szó.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22