Page 8 - Enterpress Magazin - 2019. 3-4.
P. 8

8. oldal






                                        ARCKÉPCSARNOK:


                            Matthew Smith










        Csillag születik
        Matthew Smith neve valószínűleg egy Spectrumosnak
        sem ismeretlen. Ő írta – többek közt – a Manic Minert és
        a Jet Set Willyt. A Manic Minert, ami az egyik legikoniku-
        sabb Spectrumos játék és aminek számos remake-je és
        nem hivatalos kiegészítője látott napvilágot az elmúlt 30+
        évben. Na de kezdjük az elején...

        Smith 1966-ban született Londonban. Első számítógépét
        karácsonyra kapta 1979-ben, ami egy Tandy TRS-80 volt.
        Erre irt is egy Delta Tower One című Galaxian klónt, ami-
        ből Smith szerint kb. 50 példányt adott el a kiadó, ami
        jónak számított akkor (1980-ban vagyunk!). Matthew csak
        este tudott dolgozni a gépen, mert a TRS-80 mindig el-
        szállt, ha valaki bekapcsolta a teafőzőt.

        Második kiadott játéka a Monster Muncher volt, ami VIC-
        20-ra készült BASIC-ben.

        A Miner Willy franchise

        1983-ban a Bug-Byte cég megbízta Matthew-t 3 Spectru-
        mos játék írásával. A cég adott neki egy ZX Spectrumot,
        amin fejleszthetett. Az első játék a Styx volt, 16K-s Spe-
        ctrumon futott és 5.95 GBP-be került. A játék célja: eljutni
        a kijárathoz, miközben szörnyek próbálnak elkapni min-
        ket, akiket le lehet lőni. A játék nagyon sikeres volt, Smith-
        nek 30.000 GBP-t hozott, a Bug-Byte pedig nekiadta a
        Spectrumot.
                                                              igára, Commodore 64-re ill. később megjelent Game-
        Ezután szabadságra ment Olaszországba, ahova magá-    boy Advance-ra is. Egy interjúban a szerző elmondta,
        val vitt egy piros jegyzetfüzetet. Ebbe a füzetbe rajzol-  hogy a keresett pénzt ész nélkül elszórta. Nem hibáz-
        ta a Manic Miner pályáit és terveit. Hazatérése után 8  tatom: 17 évesen kevés ember hoz jó pénzügyi dönté-
        héttel elkészült a játék, aminek grafikajat és zenéjét is  seket. Néhány éve azt nyilatkozta, hogy a mai eszével
        ő csinálta. Ez volt az első Spectrumos játék, aminek fo-  házat venne annyi pénzből.
        lyamatos zenéje volt, nem csak effektek. Matthew egyik
        kedvenc játéka a Donkey Kong volt, amit játéktermek-  Míg a Manic Miner fejlesztését nagyon élvezte Matthew,
        ben játszott. Viszonylag drága szórakozás volt, ezért a  a Jet Set Willy – az ő szavait idézve – egy pokol volt, me-
        Manic Minert kicsit a Donkey Kong mintájára csinálta  nedzser lihegett a nyakába és nem volt elég idő a tesz-
        meg, illetve egy 1982-es Atari játék, a Miner 2049’er is  telésre. A bolti verziót nem is lehet végigjátszani több
        inspirálta. A fejlesztés Tandy-n történt, ami szintén Z80  programhiba miatt, ezekre később a Bug-Byte POKE-okat
        alapú, viszont rendelkezett 5 MB HDD-vel, ami felgyor-  adott ki. A fejlesztési idő kb. háromszorosa volt a Manic
        sította a programozást. Valószínűnek tartom, hogy a  Minerének, pedig a. Egy 20 évvel kesőbbi interjúban Matt-
        gumi billentyűzet hiánya is inkább előny volt. :-) Egy  hew elmondta, hogy még soha nem játszotta végig a Jet
        érdekesség: a  Manic  Minert  később  Matthew  cége,  a  Set Willyt. A Manic Minerhez hasonlóan, ebben a játék-
        Software Projects is kiadta. Ezt a Bug-Byte-os szerződés  ban is folyamatos zene hallható: a menüben Beethoven
        egy apró hibája miatt tehette meg, a játékot ‘átvette’ a  Holdfény szonátája, a játékban pedig a Hegedűs a ház-
        cégtől. Elég sok platformra portolták, többek közt Am-  tetőn darab Ha én gazdag lennek című muzsikája szólt.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13