Page 8 - Enterpress Magazin - 2019. 3-4.
P. 8
8. oldal
ARCKÉPCSARNOK:
Matthew Smith
Csillag születik
Matthew Smith neve valószínűleg egy Spectrumosnak
sem ismeretlen. Ő írta – többek közt – a Manic Minert és
a Jet Set Willyt. A Manic Minert, ami az egyik legikoniku-
sabb Spectrumos játék és aminek számos remake-je és
nem hivatalos kiegészítője látott napvilágot az elmúlt 30+
évben. Na de kezdjük az elején...
Smith 1966-ban született Londonban. Első számítógépét
karácsonyra kapta 1979-ben, ami egy Tandy TRS-80 volt.
Erre irt is egy Delta Tower One című Galaxian klónt, ami-
ből Smith szerint kb. 50 példányt adott el a kiadó, ami
jónak számított akkor (1980-ban vagyunk!). Matthew csak
este tudott dolgozni a gépen, mert a TRS-80 mindig el-
szállt, ha valaki bekapcsolta a teafőzőt.
Második kiadott játéka a Monster Muncher volt, ami VIC-
20-ra készült BASIC-ben.
A Miner Willy franchise
1983-ban a Bug-Byte cég megbízta Matthew-t 3 Spectru-
mos játék írásával. A cég adott neki egy ZX Spectrumot,
amin fejleszthetett. Az első játék a Styx volt, 16K-s Spe-
ctrumon futott és 5.95 GBP-be került. A játék célja: eljutni
a kijárathoz, miközben szörnyek próbálnak elkapni min-
ket, akiket le lehet lőni. A játék nagyon sikeres volt, Smith-
nek 30.000 GBP-t hozott, a Bug-Byte pedig nekiadta a
Spectrumot.
igára, Commodore 64-re ill. később megjelent Game-
Ezután szabadságra ment Olaszországba, ahova magá- boy Advance-ra is. Egy interjúban a szerző elmondta,
val vitt egy piros jegyzetfüzetet. Ebbe a füzetbe rajzol- hogy a keresett pénzt ész nélkül elszórta. Nem hibáz-
ta a Manic Miner pályáit és terveit. Hazatérése után 8 tatom: 17 évesen kevés ember hoz jó pénzügyi dönté-
héttel elkészült a játék, aminek grafikajat és zenéjét is seket. Néhány éve azt nyilatkozta, hogy a mai eszével
ő csinálta. Ez volt az első Spectrumos játék, aminek fo- házat venne annyi pénzből.
lyamatos zenéje volt, nem csak effektek. Matthew egyik
kedvenc játéka a Donkey Kong volt, amit játéktermek- Míg a Manic Miner fejlesztését nagyon élvezte Matthew,
ben játszott. Viszonylag drága szórakozás volt, ezért a a Jet Set Willy – az ő szavait idézve – egy pokol volt, me-
Manic Minert kicsit a Donkey Kong mintájára csinálta nedzser lihegett a nyakába és nem volt elég idő a tesz-
meg, illetve egy 1982-es Atari játék, a Miner 2049’er is telésre. A bolti verziót nem is lehet végigjátszani több
inspirálta. A fejlesztés Tandy-n történt, ami szintén Z80 programhiba miatt, ezekre később a Bug-Byte POKE-okat
alapú, viszont rendelkezett 5 MB HDD-vel, ami felgyor- adott ki. A fejlesztési idő kb. háromszorosa volt a Manic
sította a programozást. Valószínűnek tartom, hogy a Minerének, pedig a. Egy 20 évvel kesőbbi interjúban Matt-
gumi billentyűzet hiánya is inkább előny volt. :-) Egy hew elmondta, hogy még soha nem játszotta végig a Jet
érdekesség: a Manic Minert később Matthew cége, a Set Willyt. A Manic Minerhez hasonlóan, ebben a játék-
Software Projects is kiadta. Ezt a Bug-Byte-os szerződés ban is folyamatos zene hallható: a menüben Beethoven
egy apró hibája miatt tehette meg, a játékot ‘átvette’ a Holdfény szonátája, a játékban pedig a Hegedűs a ház-
cégtől. Elég sok platformra portolták, többek közt Am- tetőn darab Ha én gazdag lennek című muzsikája szólt.